top of page

החורף: זמן לחשוב


מתי הלילה הכי חשוך? לפני הזריחה.

משפט ישן שעשה את דרכו אל הלקסיקון העכשווי, בכל מיני צורות. אני מתחבר מאוד לסרט באטמן: האביר האפל (2008). בסצנה המדוברת, הארווי דנט מצטט את המשפט הזה כדי לחזק את תושבי העיר גוטהם בזמן של יאוש ופחד מצד ההתקפות של הג'וקר. אפילו באטמן מתמלא ספקות מאבד תקווה. הסרט הוא משל מתאים לדברים שפוגשים אותנו בחורף, ויש אפילו רמז נחמד בקשר שבין הג'וקר לסיפור של פורים. אבל זה סיפור לזמן אחר. החורף פוגש אותנו עם קור, חושך, ותחושות של בדידות, ספק ופחד. הביטחון בחימום חשמלי, אחסון מזון וסופרמרקט פתוח 24/7 מעט האפילו על התחושות האלה אבל הן מושרשות בנו עוד מימיי קדם. אבותינו הקדמונים היו חשופים לפגעי הטבע בלי המחסה של עלוות היער, החקלאים שזרעו לא ידעו אם ההשקעה שלהם תצליח או לא עד האביב. זה זמן שדורש דבקות במטרה ואמון אמיתי. הפסוק בתהילים משקף את זה:

לְהַגִּ֣יד בַּבֹּ֣קֶר חַסְֽדֶּ֑ךָ וֶ֝אֱמֽוּנָתְךָ֗ בַּלֵּילֽוֹת׃ (תהילים צב, ג)

הפחד של הלילה מחייב אמונה. הרעיון הזה מתבטא בצורה יפה בקשר שבין "אמונה" ל"זריעה":

״וְהָיָה אֱמוּנַת עִתֶּיךָ חוֹסֶן יְשׁוּעוֹת חׇכְמַת וָדָעַת וְגוֹ׳״. ״אֱמוּנַת״ — זֶה סֵדֶר זְרָעִים. (תלמוד בבלי שבת ל"א:) זֶה סֵדֶר זְרָעִים, שֶׁאָדָם מַאֲמִין בְּחַיָּיו שֶׁל עוֹלָם וְזוֹרֵעַ. (במדבר רבה יג, טז)

שמעתי בשם התלמוד הירושלמי (לא מצאתי את הציטוט) שהפירוש הוא שהקב"ה אומר "תזרעו באמונה, כי גם אני כשבראתי את העולם, באמונה בראתיו". כלומר, צריך להאמין בקיום העולם כדי לזרוע.


צריך להאמין בתהליך הזה של העולם, להבין שהוא ימשיך להתקיים ולקיים אותנו למרות שהוא לא בשליטתנו. הלילה/חורף מצריך אמונה. ביום/קיץ זה לא כל כך קשה. המבחן הוא תמיד בחושך. בניוזלטר הקצר הזה אני מעדכן ומזמין אתכם לראות את התכנים החדשים שאני מעביר בחורף, מעכשיו ועד ינואר-טבת. יהיו עוד עדכונים בהמשך כמובן, ואני מזמין אתכם לגלול למטה ולראות את ההפתעות המיוחדות שאני מכין עבורכם. כולל סיורי חנוכה, ביקור בניו-יורק, סדרה חדשה לילדי חינוך ביתי (חנ"ב), וכן סיורים במוזיאון ישראל, ארצות המקרא ואולי עוד מוזיאונים (שששש! הפתעה!). בברכת חורף פורה ובריא, וניפגש בקרוב! נחליאל שה-לבן "ההוא מהמוזיאון" בניוזלטר הזה:

  • הצד השלישי של המטבע. סיור מיוחד על תולדות הכסף במוזיאון ישראל. סיור על היסטוריה, פוליטיקה, זהות לאומית ודתית, אמנות ועוד. סיור שיתקשר בסוף לחג החנוכה. "דמי חנוכה", אם תרצו.

  • תרבויות במסלול התנגשות. סיור מיוחד לחנוכה במוזיאון ארצות המקרא בירושלים, ובמוזיאון המטרופוליטן בניו-יורק.

  • סיור הפתעה קסום במוזיאון המטרופוליטן (6.12 בשעה 12:00), ולאחר מכן במוזיאונים אחרים בארץ.

  • סדרת סיורים וירטואליים דו-שבועיים לילדי חינוך ביתי (חנ"ב). ניתן להירשם ולהשתתף בשידור חי או לקבל את ההקלטות בתיאום איתי.

  • לילה מטורף במוזיאון. פעילות חברתית מהנה בלילות החורף הארוכים.

  • סיורי ינואר-טבת בירושלים. כל זאת ועוד, למטה. נחליאל שה-לבן

"ההוא מהמוזיאון"


סיורים בנובמבר: מרחשוון-טבת

סיורים בעברית מוזיאון ישראל יום ג 22.11 16:00 – 18:00 יום ג', 29.11 18:30 – 20:30


סיורי חנוכה

סיורים בעברית מוזיאון ארצות המקרא יום ד',21.12, 12:00 – 14:00 יום ד', 22.12, 12:30 – 14:30

סיור הפתעה!

סיורים באנגלית יתקיימו בניו יורק. ניתן לצפות בסיורים בלו"ז הסיורים.


סיורים בעברית הפתעה. פרטים בהמשך אודות הסיור

סיורים לחינוך ביתי (חנ"ב)

הצטרפו לסיור בשידור חי, מידיי שבועיים ביום שלישי. להרשמה - הצטרפו לקבוצת הווטסאפ. לצפייה בסיור הערוך המוקלט למעלה, או להצטרפות לקבוצת בווטסאפ, צרו קשר.


סיורי חורף בירושלים

לילה מטורף במוזיאון: חוויה חברתית מהנה במוזיאונים בירושלים, ללילות החורף הארוכים. אודות הסיור (בעמוד בבנייה) אגדת חורף: סיור מיוחד על הקשר בין פורים וחנוכה, עם קריצה לג'וקר של באטמן ;-) במוזיאון ארצות המקרא אודות הסיור




bottom of page